Despre mine
Irina Cangeopol este o profesoară de arte vizuale nonconformistă, o artistă care preferă să plimbe copiii prin muzee de artă sau prin parcuri, mereu în căutarea frumosului și a bunului simț, a ceea ce este autentic. Pasiunea cu care se dedică programelor de educație culturală prin arte vizuale pentru copii de toate vârstele și conceptul său educativ se pot regăsi într-un studiu asupra programului Mișcare și Culoare, premiat la Gala Societății Civile în 2018.
Ni s-a alăturat în acest program și din dragostea sa pentru pian, din admirație față de muzica clasică precum față de aceste uimitoare și sublime ființe terestre, elefanții.
Despre mine la persoana întâi
Mi-a plăcut dintotdeauna să fiu printre copii și să îi observ, mai ales pe cei mai mici dintre ei. Neavând frați și surori, petreceam mult timp răsfoind albume de artă și de tot felul, interesul pentru imagine fiind hrănit în special de colecția de albume de artă modernă a tatălui meu. Iată-mă acum, trecând mai întâi prin experiența de mamă și prin cea de profesoară de liceu și gimnaziu, în rolul celei ce practică educația culturală prin artă vizuală în contexte din cele mai variate, în muzee de artă sau în parcuri și piețe publice. În vara anului 2017 am adunat la MNAC 40 de copii prevenind din medii familiale și nonfamiliale, din școli publice și private, aflate la periferie sau centrale. Am trecut cu acești copii printr-un maraton de 12 ateliere creative ce îmbinau teoria cu practica, cu o pauză de masă și socializare în care au avut ocazia să creeze prietenii. Mai multe domenii ce nu prea au în mod obișnuit legătură cu arta și-au făcut simțită prezența în dansul nostru între coregrafie și pictură, cele două arte fiind ceea ce ne-am propus să aducem împreună pe terenul de joacă în care copiii s-au mișcat liber, în lipsa oricărui element de mobilier. Programul a continuat cu vizite la muzee, participări la vernisaje de artă și lansări de carte, la piese de teatru pentru copii. Am adus în atenție cultivarea unui mod de a petrece timpul liber cu sens, ca public pentru artă și cultură. În anul următor, programul a primit premiul I la secțiunea Artă și Cultură a Galei Societății Civile. Acest eveniment mi-a dat aripi pentru a-mi continua zborul înapoi spre MNAC, începând cu o serie de ateliere de istoria artei moderne în lecții practice pentru copii peste cinci ani, în care am valorificat uimitoarele biografii ale artiștilor ce au dezvoltat principale tendințe în arta modernă începând cu finalul secolului al XIX-lea. Consider educația estetică doar de dragul artei ca fiind o pierdere de vreme, un manierism, în schimb imaginea artistică produsă în concordanță cu natura și cu bunul simț general poate servi unei educații într-o sferă mai amplă, umanistă, în sensul de a integra și valorile sufletești, empatia și grija față de sine și față de celălalt.